Tom (aktori)
Kirjoitin ensimmäisen tapaamisen jälkeen omaan yrittäjän päiväkirjaani näin:
“Ensimmäinen mentorointitapaamiseni aktorina. Mentorina Markku Vierula. Tutustumista ja molempien uratarinat.
Minulla edelleen haastetta vastata näihin Markun esittämiin kysymyksiin tiiviisti:
Millaista konsultointia teet?
Mikä on kovinta osaamistasi?
Markku kertoi, ettei myy ollenkaan. No hän onkin viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joten hän kirjoittaa kirjan ja myy siten itseään. Toki myös julkiset esiintymiset, yms. auttavat tuomaan inboundia. Joka tapauksessa erittäin mielenkiintoinen ajatus ja se sai heti ideat kipinöimään omassa päässäni, olinhan pohtinut jo jonkin aikaa sisältömarkkinointiin satsaamista.
Ihmeellistä, miten toiselle puhuessa asiat selkiytyy. Olen pähkäillyt blogin perustamista ja Buffer-työkalun käyttöä somen sisältömarkkinointiin jo vuosia. Kiireisinä kausina juttu unohtuu ja hiljaisempina kausina keksin kuitenkin muuta. Päätin tarttua härkää sarvista ja aikatauluttaa markkinointitöitä kalenteriini joka viikolle. Kun kerroin Markulle markkinointiin ja myyntiin liittyvistä haasteistani, huomasin, että eivät ne niin kummallisia haasteita olekaan. Enemmän on kiinni uskalluksesta ja kyvystä tarttua toimeen myös omalla epämukavuusalueella olevissa asioissa.
Keskustelimme myös työkaluista ja viitekehyksistä ja niiden hyödyistä omassa ja asiakkaiden liiketoiminnassa. Ymmärsin tästä keskustellessamme, että olen myös pitkittänyt omien käytännössä kehitettyjen työkalujeni julkaisemista aivan liian pitkään. Vaikka yrittäjyyden ensimmäisenä vuonna olikin mielessä jakaa työkaluja webbisivuiltani, niin asia oli jäänyt tekemättä. Asiat tulee tehdyksi, kun aloittaa ja muistaa jatkaa sitkeästi.”
Aika kului mentoroinnissa kuin siivillä ja huomasin lopetellessamme, että aikaa oli kulunut lähes kaksi tuntia. Huomasin pian ajattelevani, että olipa todella hyödyllinen kaksituntinen.
Markku (mentori)
Olin jo pari vuotta työstänyt Löydä kilpailuetu –työkalua. Se syntyi havainnosta, että suomalaisilla yrityksillä ei tutkimusten mukaan ole sellaista mietittynä. Start-up –piireissä puhutaan MVP-kehittämisestä. MVP on lyhenne sanoista Minimum Viable Product. Siinä on ajatuksena, että uutta tuotetta ja palvelua ei kanata viedä valmiiksi asti, vaan se kannattaa viedä markkinoille jo kehittämisvaiheessa. Näin se kehittyisi yhdessä käyttäjien kanssa. Näin olen myös kehittänyt omaa työkaluani.
Oman osaamisen myyminen oli eräs keskustelun teemoista. Kannustin etsimään sitä kilpailuetua ja kiteyttämään sen. Uskon ja tiedän, että kun se löytyy, myös oman osaamisensa myyminen ja sisältömarkkinoinnin luominen syntyy luontevammin ja johdonmukaisemmin. Yksinyrittäjälle ja pienemmälle yritykselle kilpailuetu on yhtä kuin se paljon puhuttu hissipuhe: se millä lyhyessä ajassa kerrot itsestäsi, osaamisestasi ja siitä mitä arvoa tarjoat puhuttelevalla tavalla.
Totesimme yksissä tuumin, että monesti hissipuheen ytimessä on se mitä yritys edustaa. Puhuttelevuus syntyy kuitenkin kuulijan silmissä siitä, mitä yritys tarjoaa asiakkaalleen. Hissipuhe pitäisi osata kääntää asiakkaalle arvontuottamisen näkökulmaksi.
Kampista poistuessamme sovimme seuraavan tapaamisen järjestämisestä mahdollisimman pian. Se jäi, kun koronarajoitukset astuivat tapaamisemme jälkeen voimaan.
Toivottavasti nähdään taas pian uudelleen.